3 hlavné výhody bielkovín pre zdravie a fit postavu

Všetci vieme, že bielkoviny sú v našom jedálničku dôležité a potrebné, avšak dôvody, prečo to tak je, môžu byť trochu zložitejšie. Čo hovorí veda o úlohe bielkovín v našom tele? Aké výhody prináša strava bohatá na bielkoviny aktívnej osobe, ktorá chce byť silnejšia?

Aby sme tieto otázky zodpovedali, vráťme sa k základom a pozrime sa na to, čo sú bielkoviny. Budeme tak vedieť určiť, prečo a ako nám pomáhajú.

Čo sú bielkoviny a prečo sú dôležité?

Bielkoviny sú spolu so sacharidmi a tukmi jednou z troch hlavných živín našej stravy. Bielkoviny sa skladajú z aminokyselín. Predstavte si ich ako stavebné kamene, ktoré sa dajú rozložiť a znovu poskladať rôznymi spôsobmi. A práve tými hlavnými stavebnými kameňmi – zložkami našich svalov a kostí sú bielkoviny.

Bielkoviny vám dodávajú pocit sýtosti

Bielkoviny podporujú pocit sýtosti alebo plnosti viac ako sacharidy a tuky. To môže byť prospešné pre športovcov, ktorí telu často dodávajú palivo na dlhé časové úseky. Schopnosť bielkovín znižovať chuť do jedla a pocit hladu môže pomôcť znížiť príjem kalórií, čo je kľúčový faktor pre ľudí, ktorí sa snažia schudnúť.

3 hlavné výhody bielkovín pre zdravie a fit postavuBielkoviny podporujú metabolizmus

Okrem zníženia chuti do jedla konzumácia bielkovín dočasne zlepšuje metabolizmus. Telo spotrebúva energiu na trávenie a využitie živín prijatých z potravy. Tento jav sa nazýva termický účinok potravy (TEF) a termický účinok bielkovín je oveľa vyšší ako termický účinok sacharidov a tukov. Či už ste vrcholový športovec, ktorý sa snaží dosiahnuť ideálne zloženie tela, alebo niekto, kto sa snaží zhodiť trochu brušného tuku, zvážte nahradenie niektorých sacharidov a tukov v každodenných jedlách napríklad proteínovými tyčinkami.

Bielkoviny sú dobré pre vaše telo

Bielkoviny tvoria hlavné stavebné prvky tkanív a orgánov. Strava bohatá na bielkoviny môže pomôcť vášmu telu rýchlejšie sa zotaviť po zranení. V neposlednom rade existuje mylná predstava, že vysoký príjem bielkovín poškodzuje obličky. Táto predstava vychádza z odporúčania, aby ľudia so zle fungujúcimi obličkami (zvyčajne v dôsledku už existujúceho ochorenia obličiek) jedli stravu s nízkym obsahom bielkovín. Aj keď môžu byť bielkoviny pre ľudí s problémami s obličkami škodlivé, ľuďom so zdravými obličkami neškodia.3 hlavné výhody bielkovín pre zdravie a fit postavu

Proteínové koktaily sú tiež mimoriadne praktické, a preto sú užitočné pre aktívnych ľudí a športovcov, ktorí sú neustále na cestách. Pri výbere práškového proteínového doplnku treba myslieť na to, že sa ukázalo, že rast a regeneráciu svalov najúčinnejšie podporujú srvátkové bielkoviny a rastlinné bielkoviny, napríklad sójové alebo hrachové.